Friday, September 29, 2017

Puzzle 17: Skyscrapers Liars (1-6)

This is a liars version of Skyscrapers. The rules are the same as the regular Skyscrapers rules, except for one thing. For each edge of the grid, one of the clues along the edge is wrong. So there will be altogether four wrong clues.
Below the puzzle, you can read the regular Skyscrapers rules.

זאת גרסת שקרנים של Skyscrapers. החוקים הם אותם חוקים כמו בחידה הרגילה, מלבד משוכה אחת. עבור כל צד של הטבלה, בדיוק אחד מהרמזים בצד הזה הוא שקרי. כלומר, בסך הכל יש בחידה ארבעה רמזים שקריים.
מתחת לחידה כתובים החוקים של Skyscrapers הרגיל.

Skyscrapers Liars

Rules for the regular Skyscrapers puzzle:
Fill in the grid, so that each row and each column contain all of the numbers from 1 to 6. The numbers inside the grid represent skyscrapers of those heights. A number next to a row or column, indicates how many skyscrapers from that row or column can be seen from that position. Taller skyscrapers block the view of shorter skyscrapers that are located anywhere behind them. There is a unique solution to the puzzle. 

חוקים עבור Skyscrapers הרגיל:
מלאו את הטבלה, כך שבכל טור ובכל שורה יופיעו כל המספרים בין 1 ל-6. המספרים בתוך הטבלה מייצגים גורדי שחקים בגבהים המתאימים. מספר ליד שורה (או טור) מציין כמה גורדי שחקים מהשורה (או הטור) אפשר לראות מהמיקום שלו. גורדי שחקים גבוהים מסתירים את גורדי השחקים הנמוכים יותר שנמצאים איפשהו מאחוריהם. יש לחידה פתרון יחיד.

1 comment:

  1. חידה מעולה. וריאציה מעניינת ובכלל לא טריוויאלית של גורדי שחקים המקורי. הפיתרון דורש תחכום, אם כי רמת הקושי לא גבוהה, מה שבעיניי משפר עוד יותר את החידה.

    ReplyDelete